söndag 31 januari 2010

Hallen



Den här bilden har jag ju visat i ett tidigare inlägg, men jag tar med den här också. Det är alltså den ljusa plattan i nedre vänstra hörnet som vi ska ha i hallen, det är den som också syns på bilden ovanför. Dessutom vill vi kanske lägga in en av dekorationerna också (de som syns i mitten till höger) som egentligen är så stora som fyra av de andra plattorna tillsammans.

På väggarna hár vi tänkt att ha en bröstpanel, släta med "speglar" av lister. Bröstpanelen har vi tänkt att ha i en milt grön färg, och sedan övanför bröstpanelen vill jag ha väggen målad i ganska mörk gräddvitt.

Trappan till övervåningen kommer ju att gå från hallen, så vi har funderat en del över hur den ska vara färgsatt. Jag tycker att det vore fint att måla trappen i samma milda gröna som bröstpanelen, och sedan ha överdelen i själva stegen i mörkt trä. Men det skulle ju också vara fint att måla trappan i gräddvitt.
Trappan blir stängd, och det kommer antagligen att bli möjligt att ha ett förvaringsutrymme under den (vi har redan en jättefin och gammal liten dörr som kommer att passa perfekt där) där man kan ha julsaker och dynor till utemöbler i rejäla förvaringslådor. Jag har sett ett par som min kompis Emma köpt på IKEA till sitt hus, och de verkar väldigt praktiska och bra.

En sak som vi i alla fall känner oss ganska klara över är att vi ska Göra en träskylt och kopiera texten till Metropolitain-skyltarna i jugendstil som finnsöverallt över nedgångarna till tunnelbanan i Paris. Denna ska vi sätta i taket precis där trappan börjar.


I högra hörnet mellan ytterdörren och köksdörren ska vi ha en inbyggd garderob för skor och ytterkläder, men det blir också några ytterligare skohyllor för de skor som används mest. Jag har en känsla av att i längden blir det inte av att man öppnar en garderobsdörr och prydligt ställer in sina skor när man kommer in.


Vid väggen mellan dörrarna till tvättstugan och badrummet ska vi ha en liten grönmålad byrå för vantar, mössor och annat som man förvarar i hallen. Jag har en bild någonstans, måste bara leta reda på den.




En sån här hängare ska vi ha föör hundkoppel och annat innanför dörrren.


Vi har köpt en jättevacker och stor lampa i en antikaffär i Sala, men den är nedpackad någonstans och jag har tyvärr ingen bild jag kan visa. Det blir som julaftion för mig när vi skka ta fram den och hänga upp den, för jag har nästan glömt bort hur den ser ut.


En fin och snirklig svart spegel har vi redan, och den ska hänga i hallen. Man behöver ha en rejäl spegel i hallen så att man vet hur man egentligen ser ut i håret när man ger sig iväg.





Så får vi ju inte glömma bort hallens prydnad, den här fina norska kaminen som vi hittat på en antikaffär. Den är renoverad och fungerar fint.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar