tisdag 24 november 2009

Köket


Det här blev förstås en lite suddig och dålig bild, men det är i alla fall detta skom ska föreställa inspirationsbild till vårt kök, den kommer från Caroline Clifton-Moggs "French Country Living". Vårt kök kommer ju att ha en helt annan form, men vi har tänkt att ta efter färger, modell på köksö och annat.


Det här är golvet vi för tillfället har valt till köket. Kanske tar vi med bården också, för den var ju bara så himla fin! Väggarna kommer nog att bli vita, svagt brutet i grått, med grå snickerier, köksluckor, köksö och andra detaljer. Jag har väldig lust på blåvitt kakel från Franska Kakelbutiken, åtminstone några blåvita plattor och resten vanliga vita, att ha över spisen och diskbänken. Det var den allra första detalj jag bestämde att jag ville ha i huset, innan vi hade valt stil eller nånting. Så jag tror faktiskt att det är just de blåvita kakelplattorna som har påverkat stilvalet i hela huset.

Vi kommer ju att ha både vedspis och vanlig spis med en stor gemensam spiskåpa direkt till vänster när man kommer in i köket, och sedan blir det diskho och bänk. På den samma väggen (mot tvättstugan alltså, se ritningen) vill jag att det ska sitta två smala vitrinskåp, som mellan sig har öppna hyllor för fina saker (och krokar för kaffekoppar). Mellan vitrinskåpen och spiskåpan vill jag ha någon slags "ram" eller hur man nu ska kalla det, och under den en stång för kopparkastruller (praktiskt att ha dem över diskhon, och nära spisen.).

Runt fönstren på den vägg som går i vinkel mot den jag nyss skrev om ska det vara öppna skåp med hyllor ända ner till bänken. Sen till höger om detta, i hörnet blir det ett stort skafferi som man kan gå in i. (Min dröm! Jag är en riktig hamster som tycker om att ha mycket saker hemma!)

En ganska enkel köksö vill vi ha, mer som ett lite högre bord. Köksbordet ska pappa bygga av ett gammalt loggolv som han har fått av en bonde i byn, och det blir ett slags bockbord.





Den här tavlan har vi fått av minsa svärföräldrar, och jag tror att den kan passa riktigt bra in i vårt kök!

Detta var alltså planerna för vårt kök, så som de ser ut just nu. (Men man vet aldrig, nya idéer kan dyka upp. Och det är ju mycket enklare att göra om köket på papper än i verkligheten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar