torsdag 19 november 2009

Tankar om matsalen


Det här är min inspirationsbild till vår matsal. (Den är fotad ur boken "French Country Living" av Caroline Clifton-Mogg, fantastisk bok förresten). Jag gillar framförallt de fina varma men lågmälda färgerna. Jag har köpt en gammal skänk på en antikaffär som jag har tänkt att måla i liknande färger som den på bilden. Väggarna har vi tänkt att måla gräddfärgade och dela av vertikalt med lister i olika fält. Till golvet har vi valt sandfärgad klinker som ser lite "nött" ut. Gardiner hoppas jag att kunna ordna liknande dem på bilden, och kanske några liknande växter också.


Det här är vår nuvarande lilla lägenhet, och jag visar denna bild för att där i mitten står vårt fina slagbord som pappa har byggt och som ska stå i matsalen. Det är målat i en gråblå färg som låter träet synas igenom. På bilden är endast den ena skivan utfäld, så det är ett ganska stor bord när man även fäller upp den andra. Stolarna på bilden är Leksandsstolar. Vi har just nu bara tre, men vi vet att det finns att köpa både nytillverkade och begagnade likadana som man kan måla allihopa i samma färg. En grön toile de jouy har jag tänkt att klä sitsarna med, kanske något liknande denna. Sambon tyckte att det vore fint att spänna upp ett liknande tyg (eller rent av samma) på en träram och ha ostället för en tavla på väggen.
När vi var i Litauen i somras köpte vi en jättefin stor vit duk med mönster i ton i ton, med tolv likadana servietter till, och jag längtar tills jag får lägga den på bordet i matsalen och duka med vår fina norska vita och gröna servis och bjuda hem gäster!



Det här är ljuskronan som vi har köpt till att ha i taket över matsalsbordet, och vi är så nöjda med den! Men den är bara för levande ljus, så vi lär nog skaffa oss några bra och fina vägglampor också. En fin sjuarmad leksandsljusstake ska vi få av mamma som har två stycken, den är också i svart smide, så den kommer passa utmärkt att ha i matsalen.

Jag letar efter någon typ av låg skänk eller ett fint sideboard att ha precis innanför dörren som man kan ha att ställa ifrån sig uppläggningsfat och sådant på, i fall att man inte får plats med all mat på bordet till exempel. Eller för att ha kaffekoppar och tårta på medan man äter varmrätt eller något sådant.

2 kommentarer:

  1. Hej där! Vad kul att du gillar min blogg.
    Vad härligt att bygga nytt. Det skulle vi oxå göra men det sprack pga en seg kommun/länsstyrelse som fortfarande efter 2,5 år inte lyckats ge oss ett slutgiltigt besked + föräldrar som kört alla käppar i hjulet de kunnat...
    Jag önskar er all lycka till. Det ser ut att vara en jättefin husmodell!

    Nu ska jag läsa runt lite mer. Har ju bara tittat på bilderna än...

    Kramar Anna

    SvaraRadera
  2. annaslantliv: Hejsan! Kul att du har kikat in och lämnat ett meddelande! :)

    SvaraRadera