torsdag 18 februari 2010

Bakning

Vad tråkigt det är att blogga när man inte har någon kamera och inte kan lägga in några bilder... Men jag gör ett försök i alla fall.

Idag var jag ledig från jobbet och har bakat nästan hela dagen. Först blev det en chokladkaka, och sedan sirapskakor och bullar fyllda med vaniljkräm. Nu har jag en plåt med chokladmaränger i ugnen. Jag hittade på ett eget recept till de sistnämnda, så jag hoppas att de blir bra.

Jag kokade en chokladsås av 1 msk vardera av kakao, socker och vatten, som fick svalna medan jag hårdvispade 2 äggvitor och 1 dl socker. Sedan rörde jag försiktigt i chokladsåsen lite slarvigt så att det syntes virvlar och klickade ut på en plåt. Det verkar som om de blir ganska så fina. Ugnstempen är 150 grader, och jag vet inte riktigt hur länge se ska vara inne, men jag tippar på runt 45 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar