onsdag 9 december 2009

Badrum nere och uppe

Eftersom vi nu i stort sett bestämt att all golvklinker till nedervåningen kommer att köpas i Norge, eftersom vi där kan få riktigt bra rabatter och har hittat mycket fint, så ska vi passa på att gå och kika runt lite under mellandagarna när vi firar jul hos svärföräldrarna i Norge. Vi har ju bestämt vad vi ska ha i nästan alla rum, men ändrat oss lite vad beträffar det stora badrummet nere. Sist så valde vi ju ut ljusgrå och blå plattor till att lägga i schackmönster, men nu är vi snarare inne på grå och vita.

Jag har ju skrivit om vårt badrum tidigare, men nu har jag, som så ofta händer för mig, fått lite nya idéer. Möbler i mörkt trä håller jag fast vid, för det tycker jag verkligen är det finaste, och det ska vara vit pärlspont precis som jag tyckte i förra badrumsinlägget också, men som nämnt ovan så vill vi ju ha ett schackrutigt golv i grått och vitt, samt alla textilier i vítt och rött. Gärna ett förhänge under handfatet i rödvit tiole de jouy (min sambo är mycket trött på att höra talas om toile de jouy nu, för han tycker inte att jag pratar om annat, men jag tycker verkligen att det är så vackert. Och det tycker förresten han också om han ska vara ärlig.) och kanske gardiner i samma tyg.

Ett fint badkar med lejontassar i mässsing har sambon valt ut, men jag kan inte komma ihåg vad det hette eller kom ifrån.

Till det lilla badrummet uppe har vi tänkt oss terracottafärgat klinkergolv, med gräddvita kakel på väggarna i duschen, och sen vit pärlspont på väggarna i övrigt. Möblerna där är jag osäker på om jag vill ha vita eller i mörkt trä, men jag hoppas att en inspirerande vision ska dyka upp beträffande det. Här blir det i alla fall blåvit textil som gäller.

Jag tror att det är bra att badrummen kontrasterar lite mot varandra. Eftersom det inte bara är att byta klinker hur som helst om man tröttnar så tror jag att det är bra om det inte är likadana golv i båda badrummen utan att man täcker in lite olika karaktärer. Pärlspontsväggarna är (utgår jag helt naivt ifrån) är väl en enklare sak att bara måla om om man tröttnar på det man har.

2 kommentarer:

  1. Låter som det kommer bli superfint i badrummen! Speciellt badkaret är jag nyfiken på, då jag också drömmer om ett sådant!
    Kram Anki

    SvaraRadera
  2. Bra att höra att någon tror att ens planer kan bli bra! Alltid fint med kommentarer i största allmänhet.

    SvaraRadera