måndag 31 maj 2010

Läslista del 1

Efter att ha läst lite olika rekommendationer och listor (och tänkt över vad vi har talat om under mina litterturvetenskapliga studier) har jag satt ihop en liten litteraturlista till mig som jag sedan ett år försöker beta av.

När jag sedan har använt den så har jag lite grovt delat in den i grupper om perioder eller områden och sedan har jag tagit grupperna i den ordning som de står, men inom varje grupp läst i den ordning som jag själv har haft lust till. Jag har märkt att man får ut mycket mer av läsningen av att till exempel läsa de grekiska verken tillsammans, eftersom många motiv, personer och händelser återkommer och man vinner på att ha dessa i färskt minne för att kunna reflektera över de olika vinklarma och framställningssätten.

Här kommer första delen av min läslista, som jag har delat in i tre grupper, varav den mittersta är ganska obefogat ihopsatt av ett par verk som jag inte kunde sätta in i någon annan större grupp.

Pindaros
Sapfo
Homeros
: Iliaden
Odyssén
Aristoteles: Poetik
Tre böcker om själen
Platon: Dialoger
Herodotos: Historia
Aristofanes: Fåglarna
Molnen
Grodorna
Lysistrate
Aiskylos: Orestien
De sju mot Thebe
Den fjättrade Prometeus
Perserna
Sofokles: Kung Oidipus
Oidipus i Kolonos
Antigone
Elektra
Ajax
Euripides: Cykloperna
Medea
Herkules
Baccanterna
Orestes
Hippolytos


Gilgamesheposet
Moseböckerna
Evangelierna
Eddan
Snorres Edda


Vergilius: Aeneiden
Horatius: Ars Poetica
Oden
Catullus: Dikter
Cicero: Om ålderdomen
Valda brev
Lucretius: Om tingens natur
Ovidius: Metamorfoser
Ars Amatoria
Seneca: Om försynen
Medea
Phaedra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar