onsdag 21 oktober 2009

Vardagsrumsväggarna




Jag sitter och funderar lite över vad vi ska ha på väggarna i vardagsrummet. Tapet, panel eller vanlig målad vägg? Och vilken färg? Mönster?
Det är ju vissa komponenter i vardagsrummet som redan är bestämda och inhandlade, till exempel de oxblodsfärgade sofforna i Chesterfieldmodell (bilderna är dåliga, jag vet, tagna med mobiltelefon), och den stora röda mönstrade persiska mattan, och vi måste ju utgå ifrån dessa givna inslag när vi bestämmer resten av inredningen. Jag tror att IKEAS "markör"-serie hade passat väldigt bra till dessa möbler, de delar jag tänker på då är vitrinskåpet och TV-bänken.
Resten av vårt hus ska vi ha en en ganska så ljus och lantlig stil, men vi vill att vardagsrummet ska vara lite annorlunda jämfört med de andra rummen, och därför vill vi satsa på något mer ombonat med lite tyngd. En stilig gardinuppsättning med tjockt tyg tror jag blir ett måste.

Jag har funderat på en grön tapet, speciellt en i Duros gammelsvenska kollektion, eftersom jag tror att en djupt grön färg skulle balansera upp mattans rödhet ganska bra (jag tror att det ingår grönt i mattans mönster också, men jag har inte sett den i upprullat tillstånd på ett par månader, så jag kan ha fel), men min sambo verkar lite tveksam inför den. För att ändå få med det gröna inslaget så kan man ju dock välja lampskärmar, kuddar, tavlor och annat som går i grönt.

Jag tror inte att det passar med allt för ljusa väggar, eftersom de tunga möblerna nog kommer att vara allt för krävande för det. Idag kändes tanken på en ganska varm och kraftig sandfärg som ett bra alternativ, speciellt på en målad vägg. (Det är ju också enklare att måla om än att byta ut tapeter om man skulle ändra smak efter ett tag). Där kan man ju också ha någon form av djupgrön schablonrand en bit i från taket.

Ockragult känns också som en färg som skulle ge ett varmt och ombonat intryck, och gå väldigt fint mot den röda mattan och möblerna, men min tanke är ju att det ska vara gult i köket, och risken finns väl att man tröttnar på gult om man har målat hela huset i olika gula nyanser.

Nä, det här var inte helt lätt alltså, jag måste nog konsultera Laura Ashley-boken vidare... Eller försöka hitta inspiration på annat håll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar