tisdag 9 mars 2010

Utflyktssallad

Jag är verkligen ingen smörgåsmänniska, jag känner mig sällan mätt av att äta bröd, oavsett hur smaskigt pålägg man har svängt ihop, så när jag ska på utflykt och ha med mig matsäck så krävs det något matigare.
En sallad är ju alltid praktiskt om det inte finns möjligheter att värma maten, men även på salladsfronten är jag lite kinkig. Den måste vara matig nog och innehålla tillräckligt mycket med kalorier, och den måste klara att hålla sig fräsch länge och inte bli vattnig och otäck. Det här är en variant som jag tycker uppfyller alla mina krav, dessutom är den enkel, innehåller väldigt få ingredienser och går snabbt att svänga ihop.


  • Kokt, kall pasta (jag gillar den minsta sortens spiraler)
  • Tärnad rökt skinka
  • Tärnad röd paprika
  • Hackad röd lök
  • Majs

Till min sallad brukar jag ha en enkel dressing av följande ingredienser

  • Gräddfil eller filmjölk
  • Någon matsked majonäs
  • Ketchup och dijonsenap efter smak
  • Salt och peppar

I morgon ska jag följa med min 10-åriga kusin på skolutflykt till ett ställe med skidbackar och pulkabackar, och då gäller det att ladda upp med bra mat. Vi har med oss varsin stor burk med sallad, varm choklad, risifrutti och chokladmuffins och hoppas att det ska vara tillräckligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar